هزار و بیست و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد

هزارو بیست و دومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در این جلسه محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تسلیت درگذشت استاد احمد صافی چهره ماندگار نظام تعلیم و تربیت گفت: آموزش و پرورش یکی از سرمایه های ارزشمند، خدوم،خیرخواه و امید بخش که تمام عمر خود را صرف آن کرد از دست داد.

وی افزود: استاد احمد صافی یک الگو و نمونه ارزشمند معلم توامند، متعهد و اثرگذار در آموزش و پرورش است که تنها دغدغه وی تعلیم و تربیت فرزندان این مرز و بوم بود. ایشان تالیفات ارزشمندی در زمینه آموزش و پرورش دارد که می تواند به عنوان منابع درسی مراکز تربیت معلم مورد استفاده قرار گیرند.

امانی طهرانی با اشاره به اینکه سعی داریم تجربیات مدیریتی، علمی و آموزشی بزرگان شورای عالی را مستندسازی کنیم، اظهار داشت: واحد اسناد دبیرخانه شورای عالی تجربیات مدیریتی، علمی و آموزشی استاد احمد صافی را در حوزه آموزش و پرورش ثبت و ضبط و مستند سازی کرده است که ان شاء الله به مرور زمان چاپ و در دسترس علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به برگزاری نشست نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در استانها گفت: یکی از کارهای خوبی که در زمان دبیرکلی آقای دکتر نوید در دبیرخانه شورای عالی اتفاق افتاده است معرفی یک نفر به عنوان نماینده شورای عالی از سوی مدیران کل استانها می باشد.  

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نقش های مشورتی، تبیینی و توجیهی، نظارتی و مدیریتی را از مهم ترین وظایف و مسئولیت های نمایندگان شورای عالی در استان ها برشمرد.

وی ابراز داشت: ایجاد ارتباط موثر بین حوزه اجراء و سیاستگذاری، تبیین سیاست ها و برنامه ها، تقویت نظارت و ارزیابی، شناسایی موانع و نیازهای قانونی در مسیر اجرای بهینه مصوبات شورای عالی از مهم ترین اهداف برگزاری این نشست بود.

امانی طهرانی تصریح کرد: در این نشست، چهار نشست تخصصی«ترمیم و بروزآوری سند تحول بنیادین»، «تبیین ماموریت ها و وظایف کمیسیون های شورای عالی» و همچنین «مردمی سازی آموزش و پرورش» که مورد تاکید سند تحول بینادین و سند تحول دولت مردمی است، برگزارشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ادامه اظهار داشت: آقایان دکتر جواد نوبختی، دکتر حبیب الله گودرزی و سرکارخانم دکتر مریم رنگ آمیزطوسی به عنوان نمایندگان شورای عالی آموزش و پرورش در این اجلاس دو روزه حضور داشتند و همچنین آقایان دکتر مهدی نوید و دکتر علی لطیفی به عنوان دو سخنران اصلی در ارتقای سطح علمی و آموزشی این اجلاس نقش موثری داشتند که من همین جا از تمامی این عزیزان سپاسگزاری می کنم.

در ادامه این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پروش مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش را مورد بحث و بررسی قرار داده و قرار شد یک جلسه فوق العاده به منظور بررسی احکام مربوط به آموزش و پرورش در برنامه هفتم توسعه برگزار شود.

غلامحسین رحیمی عضو شورای عالی آموزش و پرورش به مناسبت هفته پژوهش، گزارشی از روند شکل گیری و توسعه علم و فناوری در ایران(گذشته، حال و آینده) ارائه کرد.

وی افزود: مجله نیچر رسماً اعلام کرده است که پیشرفت اعجاب آمیز ایران در زمینه های فناوری های نانو تکنولوژی و ... حیرت آور است و تنها راه متوقف کردن آن ایجاد تنش و اعمال تحریم بر ایران است. ( Nature مقاله‌ای با عنوان  Irans long march وجود دارد که به پیشروی مداوم علمی ایران اشاره و بیان می‌کند ایرانی‌ها از جهت علمی در حال بازسازی خود هستند، قدرت علمی برای ایران، ایجاد سلطه خواهد کرد و راه مقابله با این رشد علمی، تحریم و مقابله‌های سیاسی است).

رحیمی اظهار داشت: در تاریخ تمدن ایران سابقه ندارد در عرض 20 سال این همه در زمینه های مختلف پیشرفت و توسعه علمی حاصل شود. متاسفانه به علت ضعف شدید تبیین و اطلاع رسانی، باعث شده است بسیاری از مردم از این دستاوردها و فعالیت های علمی، آموزشی و فناوری خبر نداشته باشند.

وی ابراز کرد: حوزۀ علم و فناوری، جامعه یا دنیای20 سال دیگر کاملاً متفاوت از دنیای فعلی است، همانگونه که دنیای 20 سال قبل، کاملاً متفاوت از حال بوده است.

عضو شورای عالی آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: طراحی سناریوهای احتمالی و نقش پذیری های قطعی، تعیین چشم اندازهای قابل حصول، حدس های علمی و واقع گرایانه و تقویت حکم های کمیت پذیر و... از پیش نیازهای آینده نگری و آینده سازی است.

رحیمی در پایان تاکید کرد: رسیدگی به دو حوزه یکی تولید و اقتصاد و دیگری فرهنگ و سیاست، به عنوان بستر توسعۀ علمی و فناوری در ایران، نیاز ضروری و فوری است.